غلامرضا بخشی موحد معاون مدیر کل و رئیس اداره آموزش و پرورش کاشان در نشست با اصحاب رسانه اظهار داشت آن چیزی که ما از خبرنگاران انتظار داریم و امیدواریم که این انتظارات ما به جا باشد
یکی از انتظارات ما از خبرنگاران این است که واقعیتها را ببینند و آن را بیان کنند و سلیقه خود را در خبر اعمال نکنند.
موضوع بعدی تحقیق و بررسی در خصوص مطالبی است که مینویسند و ببینند این موضوع به آموزش و پرورش ارتباط دارد یا اینکه نهادها و ارگانهای دیگری در این موضوع نقش دارند.
به عنوان مثال در خصوص فرم لباس و سرویس دانش آموزان، ساخت و سازی است که در شورای سیاست گذاری شهرستان تصمیم گرفته میشود، بعضاً شاهد آن هستیم برخی از خبرنگاران تیتر میزنند « ببینید در آموزش و پرورش کاشان چه میگذرد» حال آنکه پس از خواندن متن متوجه میشویم که خبرنگار انصاف را در نظر نگرفته است.
بیشتر وقتها ما باید به مسائلی پاسخگو باشیم که اداره آموزش و پرورش در آن دخل و تصرفی ندارد، ما از شما بزرگواران سه مورد را انتظار داریم
واقعیت و صداقت را بنویسید، مطلب را بررسی کنید که آیا به آموزش و پرورش ربط دارد یا نه، در مورد انتشار خبر انصاف را رعایت کنید .
و نکته آخر مطالبهگریهایی که انجام میشود آموزش و پرورش در آن نقشی ندارد باید بالادستیها و ارگانهای دیگر کمک کنند تا مسئله حل شود.
۲۸ نفر از حوزه وارد عرصه آموزش و پرورش شدهاند
معاون مدیر کل در ادامه این نشست خبری گفت: حدوداً ۲۴۵ نفر دانش آموخته داریم که ۲۸ نفر از آنها دانش آموخته حوزه میباشند.
وی ادامه داد آن دسته از عزیزانی که با عنوان خرید خدمات هستند بعضیهاشون در آزمون استخدامی شرکت و قبول شدن (ماده ۲۸ شدهاند )به این صورت که اگر در سال قبل ۳۷۰ نفر خرید خدمات داشتیم حدود ۸۰ نفر در آزمون استخدامی شرکت کرده و جذب آموزش و پرورش شدند و سایر افرادی که استخدام نشدهاند یا در آزمون شرکت نکرده و یا شرایط استخدام را نداشتند
چند دسته مدرسه داریم
رئیس اداره آموزش و پرورش کاشان به خبرنگاران گفت: مدارس به چند دسته تقسیم می شوند
یک دسته از مدارس به عنوان مدارس تازه ساز شرایط استفاده را دارند، تعدادی از مدارس؛ مدارسی هستند که قابل استفاده هستند ولی فرسودگی دارند و نیاز به مقاوم سازی و تعمیرات دارد
یک تعداد از مدارس هستند که مدارس تخریبی هستند، در حال حاضر آموزش و پرورش در ساخت و ساز و سازندگی مدارس هیچ نقش ساختاری ندارد این امر بر عهده اداره کل نوسازی می باشد که در کنار آموزش و پرورش نهادی جداگانه است و نوسازی مدارس را انجام میدهد ما فقط اعلام نیاز میکنیم
نقش مجمع خیرین
مجمعی داریم به نام مجمع خیرین مدرسه ساز که در کل ایران فعالیت میکنند در کاشان نیز مجمع خیرین مدرسه ساز یک قدرت و قوت خوبی را دارد .
دو دسته ساخت و سازهای ما را انجام میدهند اول نوسازی که دفتر آن در کاشان مستقر است و دیگری مجمع خیرین مدرسه ساز
آموزش و پرورش و نقش در سازندگی
نقش آموزش و پرورش در این حوزه بیشتر تعمیرات و بازسازی هست لازم به ذکر است که اصلاً وظیفه آموزش و پرورش این نیست که مدرسهای را تخریب و نوسازی کند وظیفه آموزش و پرورش نهایتاً مقاوم سازی و تعمیرات میباشد
اید به این نکته توجه شود که در حوزه ساخت و ساز مجمع خیرین تا قبل از ۱۴۰۰ پنجاه درصد از سازه را میساختند و ۵۰ درصد هم دولت اقدام میکرد از سال ۱۴۰۰ به بعد هر خیری که ورود پیدا میکند باید ۱۰۰در صد مدرسه را خودش بسازد یعنی سهم دولت چون به تعویق میافتد و پروژهها ناتمام میماند سعی ما بر این است با خود خیر ارتباط برقرار کرده تا ۱۰۰ درصد کار را انجام دهد.
نقش سازمان نوسازی در مدارس
سازمان نوسازی بعد از ساخت کامل مدرسه که به دست خیر ساخته میشود تجهیزاتی در حد مدرسه تحویل میدهد( مثل میز صندلی لوازم اداری )ولی این تجهیزات که نوسازی میدهد برای مدرسه کافی نیست.
با توجه به اینکه آموزش و پرورش یک اهدافی دارد و شورای معاونینش این اهداف را مطرح میکند .
در حال حاضر بیشترین هم و غم خود را گذاشتیم برای ساخت مدارس تخریبی حاشیه که ما در کاشان ۱۲ منطقه تعریف شده از این نوع مدارس داریم.
آموزش و پرورش و توزیع متوازن
غلامرضا بخشی موحد اظهار داشتک موضوع بعدی هدف آموزش و پرورش در توزیع متوازن رشتهها با توجه به رشتههای فنی است تلاش میکنیم در مجموعه آموزش و پرورش که بیشتر هنرستانها و جاهایی که فنی حرفهای و کاردانش هست را رونق دهیم .
توجه بعدی ما در حوزه مدارس استثنایی بصورت ویژه هست، این گروه از مدارس با توجه به اینکه دارای دانش آموزان لازم التوجه هستند چندین سال است که نسبت به ساخت و ساز آنها توجه کمتری شده است .
کلنگ زنی سه مدرسه
وی با اشاره به کلنگ زنی سه مدرسه گفت: در کاشان سه مدرسه داریم که کلنگ زده شده و انشالله در سال ۱۴۰۴ به مرحله بهرهبرداری خواهد رسید یکی در منطقه فین دومی در منطقه خیابان امیرکبیر و سومی در خیابان طالقانی لازم به ذکر است که در این حوزه حدود ۵۰۰ دانش آموز هستند و باید به آنها توجه شود همه این سه مدرسه خیرساز میباشد .
طرح شادابسازی مدارس
طرح اول در مورد شادابسازی مدارس با عنوان طرح شهید بزرگوار روح الله عجمیان هست که در مورد شادابی مدارس است سال گذشته در مورد ۳۸ مدرسه در طرح عجمیان برنامهریزی کردیم.
امسال ۹۶ مدرسه در این طرح برنامهریزی شده در خصوص شادابی مدارس، بهسازی ،شادابسازی و حیات پویا برای اجرای این طرح در صورت آماده بودن شرایط اعتبارات دولتی ۲۰ میلیون تومان است.
ولی گاهاً مدیران مدرسه تا یکصد میلیون تومان با کمک خیرین یا از مشارکتهای مردمی انجام میدهند
مدارس تخریبی
ما حدود ۴۵ مدرسه داریم این نوع مدارس مسائلی دارند از جمله اینکه مدرسه که تخریب میشود دانش آموزان آن باید دو شیفت بشوند از اونجایی که آموزش و پرورش زمین ندارد در کاربریهای آموزشی و زمین ما محدود هست مجبور میشویم که مدرسه را تخریب کنیم وقتی مدرسه تخریب میشود دانشآموزان باید یکی دو سال در کنار بقیه مدارس به صورت مهمان و دوشیفت باشند
در حال حاضر حدود ۲۵ مدرسه در مقطع ابتدایی به صورت دو شیفت مشغول به فعالیت هستند قدمت خیلی از مدارس کاشان بالای ۳۵ سال هست و خیلی از اونها از مطلوبیت خارج میباشند در سال تحصیلی جدید ۳۰ کلاس به فضای آموزشی اضافه شده است .
معاون مدیر کل در ادامه به خبرنگاران گفت: ۶ مدرسه ابتدایی و سه مدرسه متوسطه که شامل ۳۰ کلاس میشود امسال اضافه شده ، افتتاح ۹ مدرسه در قالب ۳۰ کلاس و برای هر کلاس بین یک و نیم تا ۲ میلیارد تومان هزینه براورد میشود
کل کلاسها فعال در کاشان مقطع ابتدایی ،متوسطه دوره اول و دوره دوم۲۱۳۰ کلاس می باشد.
پروژه مهر یا بازگشایی
برخلاف ذهنیت مردم که مدارس در تابستان تعطیل است باید بگوییم مدارس ما و مدیران و نیروهای ثابت مدرسه تابستان هم مشغول به کار میباشند
بخشنامه پروژه مهر آبان ماه هر ساله ابلاغ میشود یعنی به محض اینکه ما پروژه مهر را مطرح و اجرایی کردیم برای بازگشایی برنامه سال بعدی اعلام میشود تا برنامهریزی انجام شود به تمام مدارس اعلام میشود که مجموعه برنامههای سال تحصیلی آیندهتان را برنامهریزی و اطلاع رسانی کنید
پروژه مهر و نقش تعیین کننده آن
در خصوص پروژ مهر معاون مدیر کل آموزش و پرورش در کاشان چنین گفت: پروژه مهر زیر نظر کارشناس مسئول عملکرد جلسات متعددی را دارند و تمام موارد آن به مدارس ابلاغ میشود. مدیر مدرسه برنامهریزی میکند با توجه به شرایط و وضعیت مدرسه برای اول مهر آماده میشود.
اگر وارد کلاس شوید اکثر مدارس ما تا حد زیادی آماده هست یعنی در طول تابستان هرگونه تعمیرات، شادابسازی و حیات پویا و هرگونه کاری که در قالب بازگشایی مدارس باید انجام دهند اجرا شده است.
در این حوزه نیز گاهاً خیرین کمک میکنند و گاهی هم اولیای مدارس .
مهر پویا و خوبی را همه مدارس باید داشته باشند .
در بخش نرمافزاری نیز برنامه بر این صورت است که تا اول مهر تمامی دبیران ساماندهی و تمامی دانش آموزان ثبت نام شده باشند و اول مهر کلاس را بدون دبیر نداشته باشیم که این مسائل نیز بخشی از پروژه مهر میباشد
حوزه تخصصی
وی در مورد تخصص نیروهای آموزش و پرورش نیز گفت :در آموزش و پرورش همه نیروها باید متخصص باشند و تخصص آنها مرتبط با کارشان باشد اگر دبیری در رشته ای تدریس میکند باید متخصص آن درس باشد.
اینکه آیا متخصص هستند یا نیستند تعدادی از آنها رشتههاشان مرتبط است یا از دانشگاههایی آمدند که معتبر و متخصص هستند و تعدادی نیز با تجربه یک سری مسائل را دارا میباشند .
در حال حاضر نیروهای آموزش و پرورش حوزه متوازن ندارد شاید در بعضی قسمتها نیروهایی را داریم که این نیرو کارایی دارد ولی علاقمند است که از مقطع ابتدایی برود دبیرستان چون تخصص در دبیرستان را بیشتر دارد.
در پایان این گفتگوی خبری رئیس اداره آموزش و پرورش کاشان گفت امسال کمبود نیروی آموزشی نداریم ولی نیروی سرایدار، مشاوره ، خدمتگزار و مربی تربتی نیاز داریم