انصاف است که حرف حق را پذیرفته و بر آن گردن بگذاریم. پایش تصویری شهرداری کاشان را عرض میکنم. پس از انتشار گزارشی در این خصوص، خانم «عفت پدرامفر» عضو محترم شورا زحمت کشید و فرصت گفتوگویی با «مهدی مرادی غفار» معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری فراهم کرد. اگر خوب و بد آن را جدا نکنید همه را عرض میکنم!
هر شهری که به سامانه «پایش تصویری» مجهز شود؛ خوبی دارد، بدی هم دارد! حمل و نقل شهری ساماندهی میشود. جلوی تخلفات وسایل نقلیه مثل سرعت زیاد، پارک ممنوع، حرکت در خلاف جهت، فرار از صحنۀ تصادف و … گرفته میشود. مثل این است که 100 پلیس راهنمایی رانندگی بدون این که پلک بزنند، 100 نقطه از شهر را زیر نظر گرفته تا کسی دست از پا خطا نکند.
البته مزایای دیگری هم دارد ولی به نظر میرسد مهمترین، همان بود که عرض شد. مواردی مثل ارتقای امنیت شهری، پیشگیری از سرقت، شناسایی سارق، ساماندهی ترافیک شهری و هدایت وسایل نقلیه امداد و نجات و مواردی از این دست از دیگر مزایای سامانه پایش تصویری است.
نکته دیگر اولویت «پایش تصویری» بین پروژههای شهری است! آقای مرادی معتقد است تا این جای کار هم از شهرهای دیگر جاماندهایم. مطالعات اولیه آن ده سال پیش -سال 1393- به وسیلۀ «دانشگاه علوم تحقیقات و مرکز پایش تصویری تهران» انجام شده است. در همان زمان اجرای آن با موانعی مواجه شد و گویا برخی -در شورا و شهرداری- چندان اعتقادی به آن نداشتند. باز در زمان آقای بخشنده مطرح شده و حتی به انعقاد قرارداد هم رسید ولی به ثمر نرسید تا این که قرعۀ فال به نام «کیومرث محمدپور» خورده تا با حمایت شورای ششم محقق شود.
قسمت بد ماجرا اینجاست؛ مربوط به بحث مالی پروژه است. اول این که پروژه نصب 100 دوربین نیست بلکه استقرار 100 سامانه پایش با کلی دنگ و فنگ است. دوم این که قراردادی که در سال 93 با 25 میلیارد تومان، در زمان بخشنده با 80 میلیارد امکانپذیر بود با آمدن و رفتنها و مخالفتها، الان به 200 میلیارد تومان رسیده است. اگر برای این هم مانع درست شود فردا باید مردم کاشان پول بیشتری پرداخت کنند. حالا اختیار با خودتان است!
و شاید ماجرا قسمت بدتری هم داشته باشد و آن نحوۀ اتصال سامانههای پایش تصویری به مراکز مانیتورینگ است. گویا مخابرات با وجودی که در کل شهر فیبرنوری دارد طاقچه بالا گذاشته و برای انعقاد قرارداد امروز و فردا کرده است. به همین خاطر شهرداری با شرکت دیگری قراردادی منعقد کرده و همین امروز و فرداست که 600-500 کیلومتر شهر شخم زده شود تا فیبر نوری بکارند!
تجربه زیرگذر نشان داده پروژههای شهری دیر یا زود انجام میشود ولی با هزینههای چند برابری که مردم شهر تاوان آن را میپردازند. تاوانی که ناشی از «بوروکراسی اداری»، «اختلافات سیاسی» و «بیثباتی مدیریتی» و از همه مهمتر خلأ فرماندار و نماینده قدرتمندی است که همۀ ظرفیتهای شهر را برای حل مسائل و مشکلات شهری و انجام مناسب و مطلوب پروژههای شهری به کار گیرد!
عبدالمجید رفیعی برزکی