فرزندآوری، جزئی از عقلانیت تمدنی ماست

بازدید: 150 بازدید
فرزندآوری، جزئی از عقلانیت تمدنی ماست

گفت‌وگو با دکتر غلامعلی حمیدی، معاون تحقیقات و فناوری و عضو هیئت‌رئیسه دانشگاه علوم پزشکی کاشان:
فرزندآوری، جزئی از عقلانیت تمدنی ماست

جمعیت، صرفاً مسئله‌ای زیستی یا اقتصادی نیست؛ مسأله‌ای است تمدنی. نگاهی به آینده بشر و به‌ویژه آینده ایران، بدون تأملی عمیق در پویایی جمعیت، خام و ناتمام است. برای تحلیل ابعاد راهبردی این مسئله، با دکتر غلامعلی حمیدی، معاون تحقیقات و فناوری و عضو هیئت‌رئیسه دانشگاه علوم پزشکی کاشان که پدر چهار فرزند است، به گفت‌وگو نشستیم. ایشان و همسرشان -که کارشناس مامایی‌ و خانه‌دارند- سال‌هاست سبک زندگی خانوادگی خود را بر مبنای ایمان، عقلانیت و امید طراحی کرده‌اند و ثمره آن، خانواده‌ای پویا و چندنسلی است.

برای ما، خانواده صرفاً یک نهاد زیستی یا عاطفی نیست؛ مدرسه‌ای برای تربیت و بلوغ فکری است.

نگاه دینی ما، برخلاف آن مسیر، جمعیت را تهدید نمی‌بیند، بلکه “فرصتی الهی برای بسط خیر” می‌داند.

نخبگان ما نباید در مقام نظریه‌پردازی متوقف بمانند؛ آنچه امروز نیاز داریم، «ورود زیست‌بوم نخبگانی به صحنه عمل» است. مسئله جمعیت نیاز به «تحول در مدل ذهنی» دارد.

بنده هم اگر چهار فرزند دارم، این فقط یک انتخاب شخصی یا عاطفی نبود؛ انتخابی بود که ریشه در مبانی فکری و اعتقادی‌ام داشت. تربیت نسل صالح، وظیفه است، نه سلیقه.

اگر یک استاد دانشگاه یا پژوهشگر علوم انسانی خودش از الگوی خانواده کم‌جمعیت پیروی کند، هرچقدر هم از خطرات پیری جمعیت بگوید، سخنش اثرگذار نخواهد بود.

دسته‌بندی اخبار و وقایع
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − پنج =