کاشان؛ فراتر از بحران آب

بازدید: 84 بازدید
کاشان؛ فراتر از بحران آب

کاشان؛ فراتر از بحران آب، ضرورت شفافیت در عملکرد آبفا

هوای کاشان روز به روز گرم‌تر شده و آبفا دست به دامان مردم شده است. مدیر روابط عمومی در اتاقی که به نظر می‌رسد اتاق کنترل چاه‌ها، مخازن و خطوط انتقال و توزیع آب است در مقابل دوربین حاضر شده و در حالی که مانیتورهای رنگی، بزرگ و متعددی فضای اتاق را پر کرده از مردم می‌خواهد آب کم‌تری مصرف کنند.

مردم برخلاف تصور آبفا که آب را کالایی برای عرضه می‌پندارد باور دارند که «آب مایۀ حیات است.». آبفا بگوید یا نگوید در مصرف آن صرفه‌جویی می‌کنند و اکنون بحث این یادداشت نیست و در جای خود می‌توان مفصل به آن پرداخت ولی آبفا همچنان پاسخ چند پرسش اساسی و بنیادی مردم که در یادداشت پیشین مطرح شد بی‌پاسخ گذاشته است!

پرسش نخست آن است که روابط عمومی 9 ماه دیگر سال کجاست که هیچ ردپایی از آن در مقوله‌های فرهنگ‌سازی و اصلاح رفتار در مصرف آب دیده نمی‌شود؟ آیا آبفا در فصول دیگر سال مشکل تأمین آب شهروندان -به هر میزان- ندارد یا این که پا روی تعهدات خود به مدیریت بحران و منابع امور منابع آب گذاشته و چاه‌های پراملاحی که برای مواقع اضطرار حفر شده در مدار آورده و به عمد یا سهو آسیبی به منابع استراتژیک آبخوان کاشان می‌زند که خود بارها این اتهام را به دیگر بهره‌برداران منابع آب وارد کرده است!

گفته می‌شود آبفا طی مدیریت جدید، خود را گرفتار هزینه‌های غیرضرور از جمله نوسازی اماکن اداری کرده است. این حق مدیر است که محل کار خود را نونوار کند و کسی بخیل این موضوع نیست. اما آیا در مقابل، برای مردم نیز حقی قائل است که از دخل و خرج سازمان مطلع شوند؟

مردم و مسئولان آبفا به خوبی می‌دانند که شفافیت صرفاً به معنای نمایش اطلاعات بر روی مانیتورهای منابع و مخازن آب نیست، بلکه تمامی ابعاد را دربر می‌گیرد. در همین راستا، آبفا پیش از هر چیز باید اعتماد مردم را جلب کند و اطمینان دهد که وجوهی مانند آب‌بها، حق انشعاب آب و فاضلاب، فاضلاب‌بها، تبصره ۳ و سایر هزینه‌هایی که از مردم دریافت می‌شود، با بیشترین بهره‌وری و شفافیت صرف خدمات رسانی خواهد شد.

شرکت آب و فاضلاب در سال‌های گذشته نه تنها مسئولیتی در قبال پاسخ‌گویی به این‌گونه مسائل بر عهده نگرفته است، بلکه اگر یک شهروند محروم و بی‌پناه در انتهای یک کوچه در محدوده شهری خانه‌ای بسازد و تقاضای انشعاب آب کند، مجبور است هزینه‌های شبکه داخلی را، که چه بسا چند برابر قیمت واقعی است، با اجبار پرداخت کند. حتی در مواردی که آبفا که ابزار دریافت سهم سایر ساکنان و پرداخت حق این فرد را دارد، حاضر به انجام این کار نیست.

در اصل فاصله‌ای میان سازمان‌های خدماتی و مردم وجود ندارد، چراکه این سازمان‌ها برای خدمت به مردم تأسیس شده‌ است ولی به نظر می‌رسد به مرور زمان و به دلیل کمبود شفافیت و پاسخ‌گویی و مسئولیت‌پذیری، دیواری از بی‌اعتمادی میان آنها شکل گرفته است. در این صورت آبفا شایسته است در شرایط حساس و بحرانی همان راهی را برود که در سایر ایام سالی بی‌تفاوت به دغدغه‌های شهروندان طی کرده است یا چنانچه انتظار همراهی دارد با مسئولیت‌پذیری همۀ اقدامات خود پا به میدان بگذارد.

امید است با افزایش شفافیت و پاسخ‌گویی، اعتماد متقابل و مشارکت مردم در مدیریت منابع حیاتی شهر به ‌شکل مؤثرتری تحقق یابد/عبدالمجید رفیعی برزکی، روزنگار کاشان

عکس از رسانه اهل کاشانم

61 / 100
دسته بندی اخبار و وقایع
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


سبد خرید

سبد خرید شما خالی است.

ورود به سایت